România a pierdut de la buget 8,3 miliarde de euro în 2015, prin necolectarea TVA, potrivit unei analize realizate de PwC. Acești bani ar fi putut fi folosiți pentru pensii, salariile bugetarilor sau chiar pentru alocarea loc in sistemul sanitar, educațional sau altele.
Acum există riscul să nu se poată face plata pensiilor pentru că primarii au pensii speciale, deși acest risc nu ar fi apărut dacă am fi avut o colectare mai bună de TVA, la vistieria statului.
TVA necolectată a generat o pierdere de peste 28 de miliarde de euro în 2015 pentru bugetele celor cinci state din Europa Centrală şi de Est. Toate cele 5 state din ECE (Republica Cehă, Ungaria, Polonia, România şi Slovacia) se confruntă cu niveluri ridicate ale deficitului de TVA (diferenţa dintre sumele de TVA pe care statele ar trebui să le colecteze şi sumele colectate efectiv), care variază între 19,6% în Republica Cehă şi 39,6% în România.
În celelalte state din ECE, nivelul deficitului de TVA a fost de 20,5% în Ungaria, 28,3% în Slovacia şi 29,2% în Polonia. În termeni financiari, acest deficit înseamnă o pagubă de 3,1 miliarde de euro anual la bugetul Cehiei, 2,6 miliarde de euro la bugetul Ungariei, 8,3 miliarde de euro în România, 12 miliarde de euro în Polonia şi 2,2 miliarde de euro pentru Slovacia.
TVA: La vecini – reformă, la noi – formularul 088
„În ultimii ani, ţările din ECE au introdus programe de reformă şi modernizare a administraţiilor financiare. Astfel de programe au oferit deja rezultate spectaculoase în Slovacia, unde deficitul de TVA a fost redus de la 33,9% la 28,3% într-un singur an. Acest lucru se datorează introducerii unui set de măsuri cum ar fi programe software de analiză a tranzacţiilor în timp real, corelând input-ul şi output-ul de TVA pe baza codului de identificare de plătitor de TVA, crearea unui comitet Tax Cobra pentru a investiga cazurile majore de fraudă fiscală, în cooperare cu poliţia şi procuratura, crearea unor instanţe fiscale specializate”, a declarat Daniel Anghel, Liderul Echipei de Impozite şi Taxe Indirecte, PwC Europa Centrală şi de Est.
În schimb, alte state par să rămână în urmă în privinţa reducerii deficitului de TVA. Atât Polonia cât şi România au raportat niveluri ridicate ale deficitului de TVA în 2015, România situându-se pe ultimul loc în privinţa gradului de colectare de TVA dintre toate statele membre ale UE.
„Este clar că autorităţile din aceste ţări trebuie să reanalizeze impactul măsurilor introduse, inclusiv controalele suplimentare la înregistrarea în scopuri de TVA, aşa cum este formularul 088 din România, care se dovedesc a fi împovărătoare pentru contribuabilii oneşti, dar nu par să genereze rezultatele scontate în privinţa reducerii fraudei de TVA şi a creşterii gradului de colectare”, a adăugat Daniel Anghel.
Firmele fantomă care deduc TVA
În România, se creează în fiecare lună peste 600 de firme fantomă care au ca scop special deducerea de TVA. Din cauza acestor peste 7.000 de create anual, există o altă serie de firme care încearcă să supraviațiuască în birocrația fiscală pentru că sunt afectate de activitatea falsă a firmelor fantomă, potrivit oficialilor Consiliului Național al Intreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).
„În fiecare zi companiile se confruntă cu fenomenul competiţiei fiscale neloiale, cu costuri ascunse de TVA şi, în unele cazuri, chiar cu confiscarea unor active şi prejudicii de imagine. În plus, se pare că creşterea poverii administrative fiscale nu este foarte eficientă. Un recent studiu publicat de Comisia Europeană concluziona că pe măsură ce formulare de TVA folosite sunt mai elaborate, cu atât deficitul de TVA este mai mare”, a adăugat Daniel Anghel.
Cea mai bună modalitate de a contracara evaziunea fiscală în zona de TVA ar fi ca autorităţile fiscale şi mediul de afaceri să dezvolte la nivel european o strategie de conştientizare în rândul tuturor părţilor implicate, atât publice, cât şi private, a ameninţărilor puse de frauda de TVA, pentru a promova cele mai bune practici în domeniul prevenţiei, detectării, stopării şi investigării fraudei de TVA.
„De asemenea, avem nevoie de un mai intens schimb de informaţii, de colaborare operaţională şi de folosirea tehnologiei IT pentru a reduce costul colectării fiscale. Şi nu în ultimul rând, ne trebuie un dialog de substanţă între autorităţile fiscale şi mediul de afaceri, aşa cum încearcă să construiască PwC prin aceste conferinţe”, a declarat Daniel Anghel.
Ce face ANAF în privința TVA
În timp ce înregistrăm pierderi la buget din cauza necolectării TVA, ANAF este ocupată să publice listele rușinii cu persoanele fizice care nu și-au plătit dările la stat pentru că se pare că acesta este inamicul principal al statului. Tot în această perioadă sunt verificate averile bogaților români suspecți că au înșelat statul. Cert este că, marii jucători din piață sunt lăsați în pace. Marele succes înregistrat pănă acum de ANAF este că a reușit să mai simplifice, nu cu mult, formularul 088